Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Wine Tasting

Vetgiriga besökare hänger på låset till Sthlm Food & Wine

Sopexa finns och verkar i ungefär 50 länder runt om i världen. På årets Sthlm Food & Wine kommer de att delta med viner från Côtes du Rhône, Languedoc och Alsace.

Patrick Leysen, Marketing Manager berättar varför de väljer att hålla både provningar och ha montrar:

- Vi har ställt ut under tio års tid och Sthlm Food & Wine är en viktig plattform för att träffa våra konsumenter. Att möta slutkund är ett nödvändigt komplement till våra andra marknadsföringsinsatser ibland annat sociala medier och reklamkampanjer.

Varför håller ni provningar?

 - Vinningen med att synas på flera ställen på mässan är stor. Vid våra provningar, som alltid säljer slut, träffar vi de allra vetgirigaste besökarna. De kommer till mässan för att lära sig mer och hitta nya favoriter. Inte sällan stannar de kvar efter avslutad provning för att prata mer, vilket är jättekul. Mötena i våra montrar är mer varierade: många är väldigt kunniga, medan vissa har ett mer generellt intresse av att se och prova nyheter.

Vad är viktigt att tänka på i montern?

- Estetiken! Därför har vi investerat i en helt ny monter för i år. Ytan som representerar oss måste vara välkomnande, fräsch och tillgänglig för besökarna. Det är viktigt att personalen som bemannar är både tillmötesgående och kunnig. Besökarna på Sthlm Food & Wine är vetgiriga, och ofta är de som kommer precis när mässan öppnat de allra mest initierade. Då är det extra roligt att stå i montern.

Har du något monter-tips?

- Vi anordnar en tävling som kommer att generera spridning i våra sociala kanaler. Då blir vår närvaro på Sthlm Food & Wine påtaglig även för de som själva inte befinner sig på mässan, men har vänner och bekanta som är där.

Vilken är den vanligaste frågan?

- Många undrar hur de bäst parar ihop specifika viner med mat. Det är bland annat därför vi serverar ost på flera av våra provningar. Smaksensationer är vad vi har i vårt utbud. Vår långsiktiga förhoppning är att se fler franska röda viner på Systembolaget. Svenskar dricker ofta franska vita viner, men mer sällan de röda. Det vill vi ändra på!

Vad är målet med er medverkan?

- I grunden är aktiviteten varumärkesbyggande. Att synas för den här gruppen är viktigt och vi upplever att de som går på våra provningar och stannar länge i montrarna ofta blir en sorts ambassadörer för våra produkter i den egna umgängeskretsen. Det är helt enkelt lättare att tro på en vän som provat och gillar en produkt, än att läsa en annons.