Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Moestue Bjorn Lonnberg

Moestue satsar ännu större på årets Sthlm Food & Wine

Moestue startade 1996 i Norge och blev snabbt en framgång. Att erbjuda bland de främsta producenterna från de flesta europeiska vinregionerna visade sig vara populärt. Under 2002 etablerade man sig i Sverige och Björn Lönnberg är vd och delägare i Moestue sedan tre år.

Hur ser ert deltagande ut på Sthlm Food & Wine i november?
- Vi ställer ut med vårt systerbolag Cask och tillsammans satsar Moestue & Cask mer än någonsin genom att ha en större monter än tidigare. I vår monter kommer det rymmas utvalda vin-, öl- och spritsorter.

Varför väljer ni Sthlm Food & Wine?
- Det är utan tvekan den viktigaste mässan och exponeringsytan för oss ut mot slutkund. Att få träffa alla dessa kunniga och intresserade konsumenter är verkligen roligt – och viktigt – för oss. De som besöker den här mässan är vetgiriga och vill fördjupa sina dryckeskunskaper ytterligare och många träffar vi år efter år vilket bygger en värdefull kontakt.

Ser ni resultat av att vara på plats?
- Vi kan redan dagar och veckor efter mässan se att försäljning ökar av vissa produkter vi visat och lanserat under Sthlm Food & Wine. Och då ska man tänka på att mycket av det vi säljer finns i beställningssortimentet. Det tycker jag visar att det är rätt målgrupp som besöker mässan. Vi märker också att de trogna besökarna blir värdefulla ambassadörer för oss. Efter att de träffat oss på mässan influerar de nämligen den egna umgängeskretsen; vännerna lyssnar på den som är vinintresserad för nya tips.

Vad tror ni är viktigt för era besökare?
- Att vi som utställare är engagerade, pålästa och ger tid till var och en. Därför väljer vi i år att ha en monter som kan besökas från fyra håll. På så vis hoppas vi minska väntetiden och hinna prata med många av de kunskapstörstande besökarna. Intresset att prata om producenter, produktionen och druvsorter är enormt. Vikten av en snygg monter, där våra varor är vackert presenterade, är också stor. Det drar uppmärksamhet på plats, och genererar poster i sociala medier, vilket så klart gynnar oss på längre sikt.

Har du några trendspaningar att dela med dig av?
- Vi upplever att konsumenterna köper allt mer europeiska viner, vilket givetvis gläder oss då vår tyngdpunkt ligger där. Vi märker också att intresset för svulstiga, sockerstinna viner har minskat till förmån för de stramare, mer klassiska karaktärerna. Bourgogne och Riesling har fått en rättmätig renässans och diskussionen om ekoodling och kultivering intresserar allt fler. Allt fler är pålästa och värderar både hur druvan odlas och hur långt ett vin fraktas.