Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Inspirerande matnörd ansvarar för VEGO-torget

För tredje året i rad är Mattias Kristiansson, VEGO-magasinets chefredaktör, ansvarig för VEGO-torget på Sthlm Food & Wine. Mattias är en av de största svenska profilerna inom vegetarisk matlagning. Inte så konstigt: han har en sällsynt charm och osviklig förmåga att inspirera. Dessutom lagar han riktigt god mat.

Ordet vegan har gjort en intressant resa: från att ha associerats med något ganska extremt är det nu trendigare än någonsin att välja en växtbaserad kost. Det blir lättare och lättare att vara vegan tack vare att utbudet av intressanta produkter ökar.
   VEGO-torget på Sthlm Food & Wine ökar i popularitet för varje år. Hit kommer besökarna och upptäcker nya produkter, nya smaker och företag som satsar på en grönare livsstil. Från scenen kan man ta del av olika matkreatörers, producenters och kokboksförfattares berättelser.
   – Fokus ligger verkligen på matglädje. På VEGO-torget ska man kunna inspireras av, smaka på och upptäcka vad som finns i vegovärlden, för det är ett så mycket bredare område än vad många faktiskt tror. Det finns många mindre producenter som gör jättebra grejer och de vill vi verkligen lyfta fram, säger Mattias Kristiansson.

Det här blir tredje året som ni gör VEGO-torget på Sthlm Food & Wine. Vad får er att komma tillbaka?
– Det är roligt att det är så blandad publik och det är så många som kommer till VEGO-torget som kanske aldrig annars hade testat veganska produkter. Nuförtiden har nästan alla någon i sin närhet som äter veganskt eller vegetariskt, så det blir relevant för fler och fler. Man märker skillnad; folks attityd till vegansk mat är annorlunda nu än för bara några år sedan, kanske för att det är väldigt trendigt nu. Jag struntar egentligen lite i VARFÖR folk väljer vego – om det är på grund av trenden, av hälso-, etiska eller miljöskäl – för oavsett skälet, så gynnas vår värld av att folk väljer bort kött. Men man vill ju ändå att maten ska vara god; folk vill inte gärna kompromissa med smaken. Jag tror dock att fler och fler börjar inse att veganmat kan vara riktigt god. Och huvudfokus för VEGO-torget ligger på att visa hur god maten faktiskt är, så folk kan ta steget och börja testa själva.

Vad tyckte du var höjdpunkten förra året?

– Jag gillade verkligen vår scen. Den var väldigt populär. Publiken kunde interagera – det blev en del spontana provsmakningar och det var jättekul. Många utställare tog plats på scenen, men vi bjöd även in andra människor, bland annat kokboksförfattare som kom och lagade grejer ur sina böcker och bjöd på asgod mat. En tjej gjorde egna cashewostar och folk var helt chockade över hur bra det smakade.

Vad finns det för fördelar med att ställa ut på VEGO-torget?
– Vi samlar allt det goda i vegovärlden och vill få till en marknadskänsla med fokus på lust och matglädje. Vi välkomnar förslag från utställarna på hur vi kan göra torget mer levande och hur vi kan lyfta deras produkter på bästa sätt. Det finns väldigt många matnördar i vegovärlden också, och vi vill gärna att de ska ställa ut tillsammans med oss på Sthlm Food & Wine, avslutar Mattias Kristiansson.



VEGO-magasinet är Sveriges första och största vegetariska mattidning. I VEGO-magasinet hittar man recept, tips, inspirerande artiklar, intervjuer, kostråd, krönikor och mycket annat, med målet att göra det enklare för folk att äta växtbaserat.