Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Bonnier Fakta och Köket.se skapar attraktiv mötesplats på Sthlm Food & Wine

Köket.se är den prisbelönta matsajten där du kan hitta recept, tips och klipp från matprogrammen i TV4 och Sjuan, följa dina favoritbloggare och även shoppa köksutrustning. Bonnier Fakta är Sveriges ledande illustrerade fackboksförlag, som bland annat ger ut extremt ha-begär-skapande böcker om mat och dryck. Köket.se och Bonnier Faktas största gemensamma nämnare är att de båda representerar Sveriges främsta matprofiler. Att de delar monter på Sthlm Food & Wine 2018 är därför en högst naturlig sak.

Bonnier Fakta och Köket.se har ett nära samarbete kring matprofilerna de arbetar med. Nu slår de ihop sina påsar även inför Sthlm Food & Wine 2018, och vi fick en pratstund med Katarina Bellman, marknadsansvarig på Köket.se och Anna-Lena Hernvall, operativ chef på Bonnier Fakta, för att höra om deras planer för eventet.

   – Vi har redan har ett tätt samarbete med Bonnier Fakta eftersom många av deras kokboksförfattare även finns på Köket.se. Tillsammans tror jag att vi kan skapa jättespännande innehåll för besökarna på Sthlm Food & Wine, säger Katarina Bellman.

   – Köket.se är en av våra strategiska samarbetspartners. Vi jobbar tillsammans med några utvalda profiler för att bygga och stärka deras varumärken. Köket.se har sina stora digitala plattformar och sina rörliga tv-format och vi har böckerna. Att vi kommer från två håll innebär också att vi kan göra en större satsning på Sthlm Food & Wine än vad vi skulle kunnat göra var och en för sig, berättar Anna-Lena Hernvall.

Vad ser ni för fördelar med att ställa ut på Sthlm Food & Wine?

   – Sthlm Food & Wine är en viktig arena för våra mat-, bak- och dryckesförfattare. Vi har ställt ut där under ett antal år, men i ett lite mindre format. Det senaste året har vi känt ett tydligt behov av att hitta ett effektivare sätt att nå ut med våra profiler och deras böcker; ett tydligt sammanhang där maten är i fokus och där målgrupperna finns. Och då är ju Sthlm Food & Wine den stora etablerade arenan, med en mat- och dryckesintresserad publik. Precis de som författarna vill möta, säger Anna-Lena Hernvall.

Vilka upplevelser kommer ni bjuda besökarna på?

   – De kommer framför allt att få träffa många av våra matprofiler, som kan inspirera, bjuda på smakprover och signera sina kokböcker. Sthlm Food & Wine är också ett jättebra tillfälle för oss att verkligen få möta våra användare och besökare. Vanligtvis tittar de ju bara på våra program eller interagerar med oss via våra digitala kanaler. Besökarna kommer kunna provfilma som TV-kock i en ”Kökets middag”-studio. Och vem vet, kanske upptäcker vi en ny stjärna!? Vi kommer såklart även att ha förmånliga mässerbjudanden på våra egna tjänster: köketsfavoriter.se, Kökets kurser och Kökets box, säger Katarina Bellman.

   – Vi tror att vi tillsammans kan skapa ett attraktivt innehåll för besökarna. Att få sitta ned och prata med våra författare och ha möjlighet att köpa signerade böcker brukar vara uppskattat. Men vi vill också ge besökarna olika typer av upplevelser. Vi funderar till exempel på föreläsningsserier kopplade till olika ämnen. En annan idé är att berätta hur en kokbok blir till, eller hur man stylar och fotograferar mat. En trendspaning gör vi säkert, liksom arrangerar olika tävlingar, berättar Anna-Lena Hernvall.

Ni har verkligen ett stjärnspäckat stall. Vilka kockar kommer medverka på Sthlm Food & Wine?
   – Vi är inte klara med programmet än men Tareq Taylor, Paolo Roberto, Jennie Walldén, Zeina Mourtada, My Feldt, Mathias Dahlgren, Per Morberg och Sveriges mästerkockvinnaren Erik Hammar är några av våra författare som är aktuella med nya böcker och som har sin publik på Stockholm Food & Wine, avslutar Anna-Lena Hernvall.